een boekje over iemand open doen

Wat doen wij in deze les

In deze lessenreeks gaan we aan de slag met een krant. Ik behandel dit thema aan de hand van de verzetskrant zoals die tijdens de tweede wereldoorlog in het geheim werd gedrukt.

De kinderen gaan nadenken over hoe je nieuws kunt overbrengen wanneer er weinig middelen zijn en het snel en onopvallend gemaakt en verspreid moet kunnen worden. De lessen zullen deels bestaan uit het laten kennis maken met het fenomeen verzetskrant en brainstormen over de uitdagingen die hier bij komen kijken en hoe je dit zou kunnen aanpakken.

In deze lessenreeks gaan we een stap verder dan het maken van een krant. We gaan ook onze geheime boodschappen in de krant verwerken. Deze lessenreeks kan worden uitgevoerd in 1 les of in 2 lessen. In het gevel van 2 lessen kan er meer tijd besteed worden aan het fenomeen “geheime boodschap”.

We ontdekken verschillende manieren van boodschappen overbrengen op niet traditionele wijze, gaan aan de slag met codes ontwerpen en maken.

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,
onderwijs, kunst, les, klas, kunstles, lagere school, basis school, primair onderwijs, cultuur, boek, boekjes maken, krant, illegale, tweede wereldoorlog, 75 jaar vrijheid, pers,

De illegale pers

Het woord krant is afgeleid van het Franse courant, wat gangbaar, actueel, lopend betekent. De oudste Nederlandse krant dateert uit 1618. Dit bestond uit een enkel blaadje papier, dat aan één kant was bedrukt. In 59 v. Chr. laat Julius Caesar als eerste op de wereld in Rome de “Acta diurna” uitgeven; dagelijkse berichten over diverse stads- en staatsaangelegenheden gepubliceerd op uithangborden in de stad.

Waarom gaan de mensen in Nederland tijdens de bezetting blaadjes en kranten maken? En waarom vindt de Duitse bezetter dat helemaal niet goed?
De Duitsers zijn de baas in Nederland. In de kranten, op de radio en in het bioscoopjournaal komen alleen maar berichten die zij goedkeuren (TV en internet bestaan dan nog niet). Kranten mogen niet vrij schrijven wat ze willen. Doen ze dat wel dan worden ze verboden. Dit is de Duitse censuur.

De illegale kranten brengen nieuws over de oorlog dat de bezetters liever niet horen. Dus ook wanneer Duitsland verliest. Of over de jodenvervolging. In de illegale bladen worden de mensen opgeroepen om zich te verzetten.

Het maken van verzetskranten is gevaarlijk werk. Je kunt er de doodstraf voor krijgen.

KERNGEGEVENS

Lesduur: 1 of 2 x 60 minuten

Beeldaspecten: experimenteren met vouwtechnieken, kniptechnieken en overlappende vlakken, ruimte creëren met platte materialen. Geheimschrift. Begrip werking kleur reflectie / absorptie.

Groepen: 4 t/m 8. 

Materialen: basismaterialen zoals wit papier, schrijf- en kleurpotloden en scharen verzorgen scholen zelf. Specifieke materialen worden verzorgd.

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

ONDERBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW