"En toen.....was er een boek"

Wat doen wij in deze les

Kinderboekenweek 2020 staat in het teken van werelden van vroeger in boeken van nu. In deze les bekijken we de wereld van het boek

Tijdens de Kinderboekenweek gaan we terug in de tijd. Brengen we geschiedenis tot leven en ontdekken we werelden van vroeger. Maar hoe zit het eigenlijk met het boek zelf? Was dat er in een keer, van de ene op de andere dag? In deze les maken we een reis door de tijd en over de wereld en ontdekken hoe boeken zijn ontstaan.

Het doel van de les is om kinderen te helpen begrijpen hoe een boekobject werkt. Door hen de historische context van de ontwikkeling van het boek te tonen worden zij uitgedaagd met een bepaald palet aan materialen een eigen boek te maken. De materialen maken het mogelijk heel veel verschillende soorten boeken te maken.

kunstles in de klas boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, cultuur, Kinderboekenweek, 2020, en toen, boekbinder,
boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, cultuur, Kinderboekenweek, 2020, en toen, boekbinder,
boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, cultuur, Kinderboekenweek, 2020, en toen, boekbinder,

Het boek door de tijd

Het boek zoals wij dat tegenwoordig kennen is lang niet altijd zo geweest zoals het er nu uitziet. Het huidige boek wordt gemaakt in een fabriek en daar zijn diverse materialen voor nodig zoals papier, lijm, karton, inkt. Al deze materialen worden gemaakt in fabrieken en die fabrieken hadden we vroeger niet. Ook papier heeft heel lang niet bestaan. We hadden alleen maar de dingen die de natuur om ons heen ons gaf. 

De oudste informatiedragers zijn de grottekeningen, die voornamelijk vertellen over het dagelijkse leven uit die tijd. De Sumer schreven met een spijkerschrift op de zachte kleitabletten rond 3200 v. Chr, ongeveer gelijktijdig met de Egyptenaren die speksteen gebruikten. 

De manier waarop mensen over de hele wereld dingen gingen vastleggen door tekenen of schrijven was heel verschillende en varieerde al naar gelang wat de natuur hen te bieden had.

Er zijn een 3-tal soorten boeken die men onderscheidt al naar gelang de manier waarop ze zijn geconstrueerd. 1. boeken die sterk zijn samengebonden; 2. boeken die zijn gerold of gevouwen en 3. boeken die zijn genaaid. Alle 3 deze constructiewijzen passeren de revue tijdens de les.

KERNGEGEVENS

Lesduur: 60 minuten

Beeldaspecten: primaire vormen, kleur, vorm & compositie, ritme en proportie, vouwtechnieken, kniptechnieken, experimenteren met overlappende vlakken

Groepen: 1 t/m 8. De lessen voor de onderbouw hebben een andere structuur dan voor de midden- en bovenbouw.

Materialen: basismaterialen zoals wit papier, schrijf- en kleurpotloden en scharen verzorgen scholen zelf. Specifieke materialen worden verzorgd.

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

ONDERBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW