buiten het boekje om

Wat doen wij in deze les

In deze les gaan de kinderen nadenken over wat een boek is, wat maakt dat een boek een boek is en hoe een boekobject werkt.

De kinderen gaan aan de slag met een boek zonder tekst en beelden en gaan op onderzoek uit naar manieren van communiceren door vormen en kleuren, door de volgorde van pagina’s, ritme, proporties en materialen in plaats van met schriftelijke informatie. De boeken zijn niet bedoeld om naar te kijken, maar om speels en fantasierijk mee te verrassen. Zintuiglijke communicatie, spel en leren, experiment en ontdekking worden gecombineerd.

Wij doen dit door zelf een boekje te maken met primaire vormen. Een boekje zonder tekst en afbeeldingen, wat communiceert door vormen en kleuren en  door de volgorde van pagina’s. De boekjes zijn niet bedoeld om naar te kijken, maar om speels en fantasierijk mee te werken en te verrassen. Zintuiglijke communicatie, spel en leren, experiment en ontdekking worden gecombineerd.

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,
Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,
Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

Bruno Munari

Het thema van de les “Buiten het boekje om” is geïnspireerd op het werk van Bruno Munari (1907 – 1998). Bruno Munari was een Italiaanse kunstenaar en ontwerper met uiteenlopende vaardigheden. Hij werkte als schilder, beeldhouwer, industrieel ontwerper, graficus en filmmaker. Munari geloofde in de kracht van een eenvoudig ontwerp om de verbeeldingskracht te stimuleren. Munari nam zijn experimenten ook mee naar het veld van het kinderboek en vernieuwde het volledig. Hij besefte dat traditionele kinderboeken gebaseerd waren op reductionistische principes die uiteindelijk de creativiteit aantasten en kinderen trainden in lineair denken en leren door herhaling. Om deze trend te doorbreken, heeft Munari een reeks boeken gemaakt die zijn ontworpen om dit te bevragen. De Libro Illeggibele (1966).

Munari is een groot voorstander van de democratisering van de kunst en heeft deze boeken ontdaan van alle elementen die de een traditioneel gepubliceerd boek zou moeten hebben – titel en auteur op de omslag, tekst en afbeeldingen in het interieur, enzovoort . Dit opende nieuwe mogelijkheden in termen van communicatie en maakte ze toegankelijk voor iedereen, ongeacht culturele achtergrond, taal of leeftijd. In plaats van geschreven tekst en beeldmateriaal gebruikte Munari het boekobject zelf en zijn materialen om een verhaal te vertellen.

KERNGEGEVENS

Lesduur: 60 minuten

Beeldaspecten: primaire vormen, kleur, vorm & compositie, ritme en proportie, vouwtechnieken, kniptechnieken, experimenteren met overlappende vlakken

Groepen: 1 t/m 8. De lessen voor de onderbouw hebben een andere structuur dan voor de midden- en bovenbouw.

Materialen: basismaterialen zoals wit papier, schrijf- en kleurpotloden en scharen verzorgen scholen zelf. Specifieke materialen worden verzorgd.

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

ONDERBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW

Bruno, Munari, kunstles, kunst, les, klas, educatie, boek, primair onderwijs, lagere school, boek, cultuur, onderwijs, kunstenaar,

MIDDENBOUW