pop op vlaggenboek

Wat doen wij in deze les

Deze les behelst een lessenreeks van 2 lessen. In deze lessen gaan de kinderen een Pop Op vlaggenboekje maken met Op Art

We onderzoeken, analyseren en bespreken diverse Op Art kunstenaars en kijken naar bekende werken die zij hebben gemaakt. In de eerste les onderzoeken zij het effecten van diverse Op Art patronen en creëren zij zelf een Op Art werk. In de tweede les worden deze werken geïntegreerd en gerangschikt in een zogenaamd vlaggenboekje dat zij ook zelf zullen maken, waardoor er optische en fysieke beweging in het boekje wordt gecreëerd.

kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, op art, vlaggenboek, accordeonboek, Vasarely, Escher,
kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, op art, vlaggenboek, accordeonboek, Vasarely, Escher,

Op Art

Op-art is een richting in de schilderkunst van de 20e eeuw die bekend werd in de jaren 1963-1966. De term is een afkorting van het Engelse begrip optical art. Op-art speelt een spel met verschillende optische illusies. Ofwel het zijn kunstwerken die je brein doen geloven dat er dingen gebeuren die niet kunnen en er eigenlijk niet zijn.

De werkwijze binnen deze kunststroming ontstond uit de geometrische abstracte kunst en wordt soms gerelateerd aan de kinetische kunst uit dezelfde tijd, die echter veeleer een stroming in de beeldhouwkunst is. De kunstenaars die gerekend worden tot de op-art maakten schilderijen met sterke licht-donker contrasten, vibrerende kleuren, moiré-patronen en composities die tijdens het kijken lijken te gaan bewegen.

Na de bevrijding van Parijs, in 1944, groepeerden zich een aantal kunstenaars rond de van oorsprong Hongaarse schilder Victor Vasarely. Zijn werk is van alle Op-Art kunstenaars het bekendst geworden. Hij probeert altijd te bereiken dat het leek of zijn kunstwerken in beweging zijn.

KERNGEGEVENS

Lesduur: 2 x 45 minuten

Beeldaspecten: boeken maken, Op Art, werken met lijn, vorm en kleur, beweging in papier creëren, experimenteren met knip- en plak technieken, onderzoek naar het gebruik van geometrische vormen in Op Art

Groepen: 5 t/m 8

Materialen: basismaterialen zoals wit papier, schrijf- en kleurpotloden en scharen verzorgen scholen zelf. Specifieke materialen worden door mij verzorgd.

kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, op art, vlaggenboek, accordeonboek, Vasarely, Escher,

ONDERBOUW

kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, op art, vlaggenboek, accordeonboek, Vasarely, Escher,

MIDDENBOUW

kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, op art, vlaggenboek, accordeonboek, Vasarely, Escher,

MIDDENBOUW