under cover: een verborgen sculptuur

Wat doen wij in deze les

Deze les behelst een lessenreeks van 2 lessen. In deze lessen gaan de kinderen een boeksculptuur maken geïnspireerd door de kunst van Matisse.

In deze les experimenteren de leerlingen met een oude kaartvouw en leren hoe boeken meer kunnen zijn dan eenvoudige dragers voor tekst. Boeken kunnen presentatiestukken zijn en verborgen sculpturale kunstwerken bevatten. De leerlingen maken een boeksculptuur.

Voor het vervaardigen van de binnenkant van het boek kijken we naar de knipkunst van de kunstenaar Matisse. De kinderen leren deze kunstenaar kennen en gaan aan de slag geïnspireerd door het boek “Jazz” dat hij heeft geschreven. Jazz muziek zal als muziekstroming ook kort worden behandeld.

sculptuur, kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, knipkunst, accordeonboek, lotusvouw, Matisse
sculptuur, kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, knipkunst, accordeonboek, lotusvouw, Matisse
sculptuur, kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, knipkunst, accordeonboek, lotusvouw, Matisse

Matisse

Toen Matisse 72 jaar was moest hij geopereerd worden aan zijn darmen. Hoewel hij meestal liggend moest werken, ging hij onverstoorbaar door. Hij moest van de dokter een ijzeren corset dragen, waardoor niet lang meer recht op kon staan, dus hele dagen schilderen zat er voor hem niet meer in.

Maar Matisse ging niet bij de pakken neerzitten. Hij veranderde gewoon zijn manier van werken. Hij pakte een schaar en knipte vormen in grote vellen papier die vooraf beschilderd waren. Hij ontdekte hiermee een nieuwe manier van “schilderen”.

Matisse had een goede vriend, Emanuel Teriade, die uitgever was en hij kwam op het idee om een boek te maken met de knipsels van Matisse. Matisse had daar zij bedenkingen over, maar liet zich toch overhalen. Hij maakte 20 prenten voor het boek en liet zich daarbij inspireren door sprookjes, zijn herinneringen aan het circus, zijn kindertijd, alle reizen die hij gemaakt had en jazz muziek. Matisse liet ook teksten in zijn handschrift afdrukken bij zijn prenten. Hij noemde het boek “Jazz”, omdat de vormen en kleuren die hij gebruikte hem aan jazzmuziek deden denken.

KERNGEGEVENS

Lesduur: 2 x 60 minuten

Beeldaspecten: boeken maken, Matisse, collage technieken, werken met lijn, vorm en kleur, experimenteren met knip- en plak technieken, onderzoek naar het gebruik van organische vormen, schilderen met een schaar

Groepen: 5 t/m 8

Materialen: basismaterialen zoals wit papier, schrijf- en kleurpotloden en scharen verzorgen scholen zelf. Specifieke materialen worden door mij verzorgd.

sculptuur, kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, knipkunst, accordeonboek, lotusvouw, Matisse

MIDDEN- EN BOVENBOUW

sculptuur, kunstles in de klas, boek, kunst, kunstles, klas, les, basis onderwijs, primair onderwijs, lagere school, boekjes maken, beeldend onderwijs, beeldende kunst, beeldende vormgeving, boekbinder, knipkunst, accordeonboek, lotusvouw, Matisse

MIDDEN- EN BOVENBOUW

MIDDEN- EN BOVENBOUW